Op zoek naar een zonnestraal

Door: natuurfreak

24 Feb 2017

Categorie: bloemen, fotografie

23 reacties

De rode helleborus in mijn tuin is op zoek naar een zonnestraal om zijn schoonheid aan de wereld te tonen. Waar blijft de zon toch?
Helleborus is een echte winterbloeiende plant. De normale bloeiperiode loopt van eind jan. tot half april. In een milde winter verschijnen de bloemen al vaak begin jan. Helleborus groeit het beste op een zonnige, halfschaduwrijke plaats. Staat de plant in de volle schaduw, dan zal hij minder bloemen krijgen.
Soorten
Helleborus orientalis-hybride is ongelooflijk populair. Dat heeft alles te maken met zijn fantastisch kleurenpalet. Hij bloeit in de kleuren wit, witroze, roze, wijnrood, paars, abrikoos en geel. Bovendien is Helleborus orientalis-hybride niet veeleisend. In een humusrijke grond en op een halfschaduwrijke / zonnige plaats zal hij het goed doen. De bloemen verschijnen elk op aparte bloemstelen. Het blad is diep ingesneden en groenblijvend. Ook zaait Helleborus orientalis zich bijzonder goed uit. Wel duurt het 2 tot 3 jaar jaren voordat de zaailingen zelf bloemen gaan produceren.

23 reacties op “Op zoek naar een zonnestraal”

  1. De zon liet zich hier al een paar keer zien deze ochtend. Ik hoop voor jouw helleborus hetzelfde!

    Liked by 1 persoon

  2. In deze wintertijd zien we een zonnestraal toch allemaal graag komen he Marylou.
    Het geeft ons wat meer energie en worden er goedgezind van, elke dag een stapje dichter bij de lente.
    Een mooie scherpe foto is het.
    Groetjes Marcel

    Liked by 1 persoon

  3. Zo’n diepe kleur. Maakt het blijven op die manier na de bloei opent?

    Liked by 1 persoon

  4. Had een witte en een blauwe (in pot)…maar is me gelukt om ze kwijt te raken 😦

    Liked by 1 persoon

  5. Erg mooi op de plaat gezet Marylou, hopelijk schijnt het zonnetje.

    Liked by 1 persoon

  6. En wat snakt hij naar een beetje licht :). Gelukkig wel voldoende te drinken 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. ik zag de zon , ik hoop de mooie bloem in de foto ook 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Die eerste keer dat ek so blom sien

    Liked by 1 persoon

  9. Bijna niet te geloven zoveel kleurige schoonheid in je tuin in deze tijd van het jaar. Is dus ook een echte winterbloeier lees ik hier

    Liked by 1 persoon

    • Inderdaad Henk de Helleborussen zijn winterbloeiers de witte soorten beginnen al te bloeien eind januari begin februari,de rode soort is wat later maar bloeit al eind februari.

      Like

  10. Het begint, laat ze maar komen….die bloempjes

    Liked by 1 persoon

  11. De plant ken ik niet, mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  12. Mooi he, heel mooie bloemen en vooral omdat ze in de winter bloeien, vanaf januari terwijl we allen zo uitkijken naar de eerste bloemen van het jaar.

    Liked by 1 persoon

  13. So much beauty all around you and you stop to notice that.Cheers.

    Liked by 1 persoon

  14. Ze staan in de tuin ook volop in bloei: een witte en een donkerpaarse. Als ik je tips lees zal ik ze toch moeten verplanten . Ze blijven laag tegen de grond

    Liked by 1 persoon

  15. Die nattigheid en grijzigheid mag nu ok echt wel ophouden. Deze rode knop is ook mooi om te zien zelfs nu hij ook zo nat is 😉

    Liked by 1 persoon

  16. So beautiful, Marylou. 🙂

    Liked by 1 persoon

  17. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik heb ook niet veel in mijn tuin staan wat bloeit of enig struikgewas. Ik ben dus ook niet zo’n kenner, maar ik leer hier veel bij. Ik zou dan ook de bloem graag eens zien wanneer ze helemaal open is. Hopelijk zien we daar ook nog een foto van. Ondertussen hoop ik dat ze al wat zon gekregen heeft. Het zal wel een prachtige bloem zijn.
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

    • Ze staan al een beetje open maar ik wacht nog enkele dagen Moest morgen toch de zon schijnen ,en ze staat helemaal open zal ik ze fotograferen watr de meeldraden zijn super mooi..

      Like


Geef een reactie

