Gehuld in bloesems

Wetenschappelijke naam: Amelanchier lamarckii (Amelanchier canadensis, Amelanchier grandiflor
De naam krentenboompje is onstaan doordat de bessen vroeger gedroogd werden en in plaats van krenten in gebak werden verwerkt. Amelanchier komt waarschijnlijk van melanthion (zwartbloeiend), hetgeen slaat op de zwarte vruchtjes.
het is een overblijvende plant in struik- of boommvorm kan tot 6 m worden.

Nederlands: Amerikaans krentenboompje
Frysk: Krintebeam
English: Juneberry (June Berry, Apple Serviceberry, Lamarck Serviceberry, Serviceberry, Snowy Mespilus)
Français: Amélanchier d’Amérique
Deutsch: Kanadische Felsenbirne

Witte bloesems trekken bijen aan.

Heeft in de herfst mooie bladverkleuring.

20 reacties op “Gehuld in bloesems”

  1. O die zijn zo mooi , vandaag wordt het hier niet meer droog
    maar morgen lijkt het droog te zijn en zal ik ook weer eens op pad gaan
    wie weet tref ik deze mooie bloempjes ook wel al

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een fraaie foto van deze bloesem Marylou, dit is toch écht genieten!!

    Liked by 1 persoon

  3. Erg mooi op de plaat gezet.

    Liked by 1 persoon

  4. 🐞 Dünya kadınlar gününüz kutlu olsun.🐞

    🐞 World women are happy for your day.🐞

    🐞 Happy day Welt Frauen.🐞

    🐞 Happy femmes du monde de la journée.🐞

    🐞 Donne del mondo giorno felice.🐞❤

    ❤🐞 Día feliz de las mujeres del mundo.🐞❤

    Liked by 1 persoon

  5. fijn en kwetsbaar, vooral bij de regen die met bakken op hen neervalt

    Liked by 1 persoon

  6. So lovely, Marylou. Spring is almost here. 😘

    Liked by 1 persoon

  7. Heel mooi Marylou..

    Liked by 1 persoon

  8. prachtig Marylou, vandaag is het wel afzien voor de eerste bloesems…

    groeten

    Liked by 1 persoon

  9. it smells good! 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Die hebben wij vorig jaar geplant, maar zo mooi als deze zijn ze nog niet.

    Liked by 1 persoon

  11. Bij de buur staat er een pracht van een krentenboompje! Ik geniet er ook van 😉

    Liked by 1 persoon

  12. ja ik vermaak me ook binnen prima , nu is de boel weer netjes hier , dat als het beter weer is , kan ik de deur achter mij dicht trekken en de hort op
    vandaag is een mistige dag , maar zien wat het verder brengt
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  13. Hier weer nat geregend maar ook mistig

    Liked by 1 persoon

  14. Het voorjaar komt er aan als je deze bloesem ziet, je heb er een mooie foto van gemaakt
    groetjes

    Liked by 1 persoon

  15. Sommige struiken/heesters of bomen gelijken zo goed op mekaar dat het moeilijk is om er de juiste naam bij te zetten, maar het bloemetje van deze krentenboom vind ik gewoon prachtig en ook heel mooi scherp op foto gezet, Marylou.
    Lieve zonnige groetjes, Heidi (eindelijk hebben we eens wat zon, laat de lente er maar gauw zijn) 🙂

    PS: Marylou dank je voor al je bezoekjes die je al gebracht heb en de albums die je al bekeken hebt. Maar ik heb toch nog een vraagje voor jou: ontvang jij een email van me als ik een nieuwe blog heb aangemaakt? Ik wou dit toch graag even checken en weten. Dank je

    Liked by 1 persoon

  16. So nice, full of life and beauty.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

