Allemans verdriet of groot hoefblad

Groot hoefblad is een plant uit de composietenfamilie. Het is een in België en Nederland voorkomende plant met zeer grote bladeren  die langs oever van water groeit . De lange steel (tot 1 m hoog) met rozeachtige bloemen in een aar verschijnt voor de bladeren, die  in april  tot  begin mei, uit de grond komen. Groot hoefblad is tweehuizig.

Langs het water is groot hoefblad een mooie plant, maar de soort wordt beschouwd als een zeer lastig onkruid met  wortelstokken , die moeilijk te verwijderen zijn. Daarom wordt de plant ook wel allemansverdriet genoemd.Het is onkruid en overlevend.

Frysk: Grut hoefblêd.

English: Butterbur

Français: Pétasite officinal.

Deutsch: Rote Pestwurz

25 reacties op “Allemans verdriet of groot hoefblad”

  1. haha allemansverdriet, ik heb wat leuks voor je op mijn blog special voor u!

    Liked by 1 persoon

  2. Het mag dan onkruid zijn, maar zoals jij het hebt gefotografeerd, is het prachtig.

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi onkruid. Ik heb nooit begrepen waarom de ene plant tot het onkruid behoort en de andere niet.
    Is dat geen discriminatie in de plantenwereld?

    Liked by 1 persoon

  4. Het lijkt wel op een versie bij ons in de tuin, alleen is het blad anders.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

    • Momenteel heeft het grote hoefblad nog geen bladeren die komen eersr in april of mei.Hier staat hij in de begroeiing van de dijk.Hij heeft heel grote bladeren die heel god opvallen.Je weet het zo als je er 1 uittrekt..De wortelstok loopt soms meters verder.

      Liked by 1 persoon

  5. so beautiful,springtime is here.I wish you a wonderful time.Many greetings.

    Liked by 1 persoon

  6. Het geeft je de mooiste bloemen en je kunt eten – een dubbele traktatie, ongeacht dat het een onkruid. Iets anders wat ik heb geleerd, bedankt!

    Liked by 1 persoon

  7. Ze zijn het mooist als ze nog zo klein zijn.

    Gr. René

    Liked by 1 persoon

  8. Gorgeous your BLOG !!! Follow mine too !!! Kisses !!!

    Liked by 1 persoon

  9. Perfect in every sense.

    Liked by 1 persoon

  10. Inderdaad een prachtig gewas maar een ramp als het eenmaal in je tuin bloeit

    Liked by 1 persoon

  11. Ik kende het niet al vind ik het fijn om rond te kijken bij een wandeling wat er zoal allemaal groeit en bloeit. Vroeger had ik van die gidsen ‘langs weg en wei’ en ‘langs veld en heide’. Dit zal er ongetwijfeld ook hebben ingestaan. Mooie plant vind ik (en mooie foto).

    Liked by 1 persoon

  12. Onkruid… maar wel prachtig!

    Liked by 1 persoon

  13. allemansverdriet. dan nog Marylou…

    en dat voor zo’n mooie plant

    groeten

    Liked by 1 persoon

  14. een mooie opname van een mooie plant
    kruid of onkruid , het kan beide kanten op , maar mooi blijft het 🙂
    ik had een prachtige wandeling door de duinen en een leuk stukje strand

    slaap wel groet

    Liked by 1 persoon

  15. Sommige onkruiden zijn heel mooi, ondanks hun slechte reputatie! Ik houd het liever op groot hoefblad, want het is toch een prachtige plant en je hebt het nog eens zo mooi in beeld gebracht. ik zou zeggen: “Leven en laten leven”. 🙂
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  16. Ja mooi~~~~~~ ik zag hem vandaag ook langs de waterkant maar niet van die mooie als deze!

    Liked by 1 persoon

  17. Ik kan er van meespreken . Indertijd plantte en zaaide mijn zoon allerlei “kruiden” oa groot hoefblad. Hij droogde dit en maakte er sigaretten van voor mijn man. Want dat was een middel om van het roken af te geraken. Nu zoveel jaren later moet ik nog hier en daar vechten om die plant weg te krijgen. Hij bloeit mooi en het is in feite een mooie struik. Maar zeker niet aan te raden als je geen enorme tuin hebt!!

    Liked by 1 persoon

  18. Dit is altijd één van de eerste planten die gaat bloeien.

    Like


Geef een reactie

