Ieder slakkenhuisje een uniek patroon

Het is zo dat in vele gevallen en dit wereldwijd…de goede steeds betalen voor de slechte.
Zo komt het dat mensen de huisjesslakken vaak als boordoeners zien terwijl de naakslakken zicht overdag schuilhouden onder stenen, in de schaduw of zelf onder de grond terwijl ze zich ’s nachts volpropten met allerlei lekkers.
Huisjesslakken zijn veelal nuttige tuingasten en  komen voor in verschillende maten en vormen.Ze voeden zich hoofdzakelijk met dood plantenmateriaal en eten zelf eitjes van de schadelijke naaktslakken.

De huisjesslak draagt een huisje van ongeveer 25 mm en 5 omwentelingen met zich mee. Het huisje is al dan niet bruin gestreept waarbij de strepen de omwentelingen volgen.  De rest van het huisje is roze tot bruin. Slakken met vele strepen leven in dicht begroeide plaatsen. Minder gestreepte slakken vind je meer op open plaatsen .Het lichaam is grijs en de kop telt vier sprieten, twee lange met ogen en twee korte voor het waarnemen van geuren. Deze soort voedt zich met levende planten en heeft de voorkeur aan boterbloemen en brandnetels, voor velen twee ongewenste tuingasten.

De grote wijngaardslak of escargot eet zowel levend als dood plantenmateriaal en is op zijn beurt een ware delicatesse in de Franse keuken.

In België en Nederland is deze slak beschermd.

22 reacties op “Ieder slakkenhuisje een uniek patroon”

  1. Dat is interessante materie! Wist ik nog niet! Ik postte onlangs een blog over slakken omdat ik ze zo wonderlijk vind. Misschien moet ik deze informatie aan de post toevoegen!

    Liked by 1 persoon

  2. Mooie foto van een bijzonder beestje

    Liked by 1 persoon

  3. héél interessante info over de slakken die ik heel graag bekijk maar die ik eigenlijk niet goed ken, zo blijkt. Dank je!

    Liked by 1 persoon

  4. hier steek ik wat van op Marylou

    een knappe foto

    groeten

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi en ja naaktslakken zijn de veel vraatjes 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Interessante informatie bij deze fraaie foto Marylou.

    Liked by 1 persoon

  7. Prachtig… en weer iets bijgeleerd!

    Liked by 1 persoon

  8. een pracht foto
    en een wijze les

    Liked by 1 persoon

  9. prachtige foto Marylou met hele goede informatie er bij

    Liked by 1 persoon

  10. Ik wist dit helemaal niet… interessant! Mooie opname, hou van de kleuren.

    Liked by 1 persoon

    • Ik was verleden week op wandel in de Trikkebroeken in Eindhout.Aan de rand van de natuurlijke vijver woont een reigerkolonie blauwe reigers Er broeden 50 paartjes

      Like

  11. In mijn tuin valt toch niets te vreten. Zowel huisjes als naaktslak zijn welkom hoor 🙂 Slakken ? vindt ze nog steeds intrigerend en als kind kon ik uren kijken naar hun trage en gracieuze voortgang

    Liked by 1 persoon

  12. Ben blij dat ik mijn huis niet hoef te dragen…is een sleurhut handiger 😉

    Liked by 1 persoon

  13. Dat klopt, ieder slakkenhuisje heeft zijn eigen patroon. En er zijn werkelijk een aantal prachtige tekeningen in de verschillende huisjes 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. De slakken voelen ook al de lente, want ik heb aan de achterdeur al slijmsporen opgemerkt! Je foto is mooi ,en de informatie die je geeft echt interessant!

    Liked by 1 persoon

  15. Weer een mooie foto met interessante uitleg erbij 🙂 Ik heb ook onlangs nog een foto gemaakt van een huisjesslak, erg gelijkend op die van jou 🙂 Maar die zal nu niet onmiddellijk in mijn blog of album te zien zijn. Maar we kunnen genieten van jouw foto hier, dat is ook fijn. Misschien kan ik hier een tip meegeven voor de mensen die last hebben van slakken. Als je ook kat(ten) bezit(ten) en die droogvoer geeft, leg dan ook enkele korreltjes kattenvoer op de plaatsen waar slakken komen, dan zullen ze daarvan eten en blijven de plantjes meer gespaard en het is nog milieu vriendelijk ook 🙂 Ik heb dat al in mijn tuin gemerkt toen ik een schaaltje met droge kattenvoer (korrels) buiten had geplaatst voor de katten dat de slakken er ook op af kwamen, blijkbaar zijn ze er ook dol op!
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  16. Dus die met huisjes zijn niet schadelijk … Wist ik niet. Gelukkig zijn zij wel in de meerderheid in mijn tuin.

    Liked by 1 persoon

  17. Interesting facts.

    Liked by 1 persoon

  18. Interessant verhaal waar ik niet van op de hoogte was. Ik heb wel last van ze, ze zijn gek op mijn aardbeien in de tuin.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

