Onschuldig verklaard

De vuurwants komt voor in Centraal-Europa, van België tot  Hongarije. Van Italië tot Zweden. In Groot-Brittannië is de vuurwants zeldzaam. Nederland en België zijn landen die op de rand van het verspreidingsgebied van de vuurwants liggen, in Nederland komt de wants voornamelijk in delen van het oosten en het zuiden van het land voor. In België is de vuurwants door het gehele land te vinden.
De vuurwants komt binnen zijn areaal voor rond de voedselplanten, de bekendste is de lindeboom en ze zijn ook verzot op Hibiscus,accacia en kaasjeskruid.   Aan de boom zelf wordt geen directe schade toegebracht, alleen afgevallen zaden en bladeren worden gegeten.Door de rode kleur schrikt ze vogels af maar is verder volledig onschulfig verklaard.

De vuurwants dankt zijn Nederlandse naam aan de kenmerkende tekening van helder rode kleur afgewisseld met afstekende diepzwarte delen.
De vuurwants heeft altijd een zwarte en ongevlekte kop aan de zijkanten zijn de ogen gelegen, het oog heeft een roodpaarse kleur. Het halsschild  is roodomrand maar zwart in het midden, het halsschild en de zwarte vlek zijn vierkant van vorm. Achter het halsschild is het scutellum of schildjegelegen, dat zichtbaar is als een klein, driehoekig plaatje waarachter de voorvleugels gelegen zijn. Het scutellum is zwart van kleur.Wantsen hebben zuigende en stekende monddelen.Wantsen hebben ook stinkklieren.Het vrouwtje scheidt dan weer  een specfieke geurstof af om de mannetjes te .lokken.De paring kan tot 30 uur duren uitzonderlijk soms 7 dagen.(info natuurpunt en proefcentrum gewassen.)

19 reacties op “Onschuldig verklaard”

  1. mooi en onschuldig
    dat is 2 x mooi dus

    Liked by 1 persoon

  2. fantastic,such a great close-up.My congratulations.I wish you all the best.

    Liked by 1 persoon

  3. Interssant… en wat een schildering op hun rug. Het doet me denken aan Afrikaanse kunst.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat leuk! Ik zie ze hier regelmatig, maar kende ze niet. Thanks voor de info.

    Liked by 1 persoon

  5. Prachtig zoveel van deze beestjes bij elkaar Marylou.

    Liked by 1 persoon

  6. prachtig gefotografeerd Marylou en met interessante uitleg

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een mooie tekening toch!

    Liked by 1 persoon

  8. Ze hebben toch wel een heel unieke aparte tekening die mooi aftekent met dat rood. Toen ik ze voor de eerste keer zag een enkele jaren geleden dacht ik dat het een nieuw soort van lieveheersbeestje was, maar ondertussen weet ik beter, het zijn wantsen 🙂 Gelukkig dat de “paringstijd” bij mensen niet zolang duurt, we zouden uitgeput zijn 😀 Zoveel wantsen bij mekaar heb ik ook nog niet gezien, maar jij hebt dat voor ons weer mooi in beeld gebracht, Marylou. En de tekst is ook weer leerrijk, zoals gewoonlijk 🙂
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  9. Je uitleg erbij is altijd zo fijn om te lezen 😉
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  10. Hun felle kleur wel trek de aandacht. Prachtig photo Marylou ❤

    Liked by 1 persoon

  11. Nog niet zo lang geleden heb ik de vuurwants in het echt gezien. Ik heb er vroeger misschien niet zo opgelet en misschien kwam het ook omdat er veel bij elkaar waren. Ze lijken wel een masker op te hebben. Je beschrijft het beestje erg goed, ik wist er niks over.

    Liked by 1 persoon

  12. prachtig in beeld gebracht, je doet hen alle eer aan!

    Liked by 1 persoon

  13. Helaas komen ze hier dus niet voor lees ik (west nedeland) dus maar genieten van deze mooie foto.

    Liked by 1 persoon

  14. What a busy little family. 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Deze hoop ik ook ooit nog eens tegen te komen. Wat heb jij er veel bij elkaar zeg!!!! Ook je informatie ie een geweldige aanvulling.

    Liked by 1 persoon

  16. I like the tribal art work on their back.Amazing pic.

    Liked by 1 persoon

  17. Ha, ik nam foto’s van dit beestje in Roemenië, maar ik wist helemaal niet met wat voor insect ik te maken had! Fijn om een jaar later hier het antwoord te vinden 🙂

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

