Klein maar kunstig

Het maarts viooltje is een wilde plant met geurende violetblauwe bloempjes die gebruik wordt als bodembedekker.Het bloeit in maart en houdt van zon en halfschaduw en heeft liefst een vochtige,kalkminnende bodem.

  • Weetjes

In de Germaanse overlevering groeide het maarts viooltje op de plaats waar de lentegodin in het voorjaar met haar voet de aarde aanraakte. Bij de oude Grieken stond het bloempje ook in hoog aanzien.

In de Middeleeuwen ontvingen de troubadours een van de jonkvrouw die hem tot haar lievelingszanger had verkozen een gouden viooltje..

Het maarts viooltje en de goden

In het ouden Griekenland was het maarts viooltje gewijd aan Persephone,godin van de onderwereld.Grieken strooiden bloempjs op graven van jong gestorven vrouwen.Ook beelden werden versierd met viooltjes.Het werd als symbool gezien van de vruchtbaarheid,terugkerende lente en vriendschap..De Grieken uit de antieke tijd gebruikten maartse viooltjes in liefdesdrankjes.

Hippokrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde, schreef al over het maarts viooltje als heilzame plant. In de homeopathie wordt het maarts viooltje tegen oorpijn, ecsemen en oogziekten gebruikt. Het maarts viooltje wordt ook  ingezet tegen hoofdpijn,

duizeligheid, keelpijn, uitputting en slapeloosheid.(info mens en gezondheid)
Nederlands: Maarts viooltje

Frysk: Blaufioeltsje

English: Sweet Violet (Florist´s Violet, English Violet)

Français: Violette odorante

Deutsch: Märzveilchen

 

27 reacties op “Klein maar kunstig”

  1. Een aangenaam en nuttg plantje.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi verhaal achter zo’n ogenschijnlijk eenvoudig bloempje.

    Liked by 1 persoon

  3. een bloemetje met zijn geschiedenis

    prettige zondag Marylou

    Liked by 1 persoon

  4. Mooie foto. Je zou voorzichtiger kunnen willen zijn met Wikipedia-citaten zonder bronvermelding.

    Liked by 1 persoon

    • Het is niet van wikipedia Bluebird.Ik lees er alles over op allerlei sites en giet het zelf in een vorm.Neem nooit letterlijk alles over en als ik het toch doe staat het er bij.

      Like

  5. De oude beschavingen zetten zulke prachtige betekenis aan de mooie bloemen van de wereld! Ik heb nooit geweten.

    Liked by 1 persoon

  6. Niet alleen het plantje is kunstig, maar de foto ook Marylou.

    Liked by 1 persoon

  7. Een plantje dus met een rijke culturele geschiedenis

    Liked by 1 persoon

  8. Idd een prachtig plantje met een mooie geschiedenis 👍

    Liked by 1 persoon

  9. Wat een mooi en bijzonder bloempje.

    Liked by 1 persoon

  10. Zijn niet alle bloemen mooi ?

    Liked by 1 persoon

  11. niet alleen het bloempje, maar ook nog die vertalingen .. prachtig!

    Liked by 1 persoon

  12. een pracht plantje
    en wat weer een wijze les

    Liked by 1 persoon

  13. Such a beautiful sign of spring! 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Ik keek er vandaag naar aan de Dries te Wondelgem, niet wetende wat het was… blij het te nu te weten, interessante informatie… bovendien prachtig bloemetje!

    Liked by 1 persoon

  15. Ze zijn echt mooi, de viooltjes zijn nog mode nu bij de tuin centrum. Ik zoek geranium, maar tja overal viooltjes. Mooie opnamen Marylou.

    Liked by 1 persoon

  16. wat een massa gegevens over dit plantje. Ik heb het ooit eens meegebracht uit de Ardennen en laat het nu in mijn tuin verwilderen.Het houdt zich niet aan één plaatsje en elk jaar vind ik elders in de tuin weer een paar plantjes. Voor mij betekenen ze dat de winters echt voorbij is. Ik ben altijd blij als ik het eerste blauwe bloempje zie!! Jij hebt er een mooie foto van gemaakt!

    Liked by 1 persoon

  17. Gut, een geneeskrachtig bloempje. Zelfs tegen slapeloosheid. Dus op een bed van zulke viooltjes moet het vast heerlijk slapen zijn 🙂

    Liked by 1 persoon

  18. Lovely flowers ,some resemble butterflies or am I stretching my imagination?

    Liked by 1 persoon

  19. Ik zou dit Maarts viooltje ook wel als bodembedekker in mijn tuin willen. Ik heb er wel een plakje voor 🙂 en het oogt nog mooi ook 🙂 en misschien kan ik dan later enkele bloemetjes in bed leggen, dan kan mijn man ook beter slapen 😀 😉 We zijn weer wat kennis rijker geworden dankzij de informatie die je hier heeft.
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  20. Pragtige blommetjie,mooi foto!

    Liked by 1 persoon

  21. Great blue color on the violets

    Liked by 1 persoon

  22. Prachtige kleine bloemetjes. Wat leuk dat je ze al gezien hebt. Ik zie ze nu dit jaar voor het eerst bij jou:D

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

