Botergeel sterretje

Speenkruid bedekt met zijn gele bloemen als één van de eerste voorjaarsbloeiers grote delen van loofbossen en bloeit van maart tot mei en  sterven  dan bovengronds af.

In Vlaanderen kunnen twee ondersoorten worden onderscheiden.die met en die zonder knolletjes in de bladoksels Speenkruid groeit bij voorkeur in de schaduw van loofbossen op vochtige tot natte, voedselrijke bodem. Als voorjaarsplant bij uitstek kan speenkruid  enorme bloemtapijten vormen.  Buiten het bos groeit speenkruid ook veel langs hagen en houtkanten, in ruigere vegetaties van wegbermen en op de oeverwallen  Men vindt de soort daarenboven wel eens in natte weiden en zelfs in hooilanden. De okselknolletjes worden gemakkelijk  door de mens verspreid en kunnen op die manier nieuwe terreinen koloniseren, zoals tuinen en parken.

Nederlands :gewoon speenkruid-Frysk: Bûtergieltsje-English: Lesser celandine (Celandine, Fig buttercup, Pilewort)-Deutsch: Scharbockskraut-Français: Ficaire (info natuurpunt)

 

22 reacties op “Botergeel sterretje”

  1. Bright and sunny.Cheers !

    Liked by 1 persoon

  2. ja die zag ik al in een aantal tuintjes , mooi bloempje

    over m’n reclame wijkjes , aan het eind van de maand heb ik m’n 12 % AOW gat aangevuld
    ik zie het als wandelen met hindernissen en dus training voor de gewone wandelingen 🙂

    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Dat is een zonnig bloempje! Bedankt voor deze mooie foto en uitleg!

    Liked by 1 persoon

  4. Een zonnetje op een groene achtergrond.
    Mooie foto Marylou
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  5. Een super scherpe en mooie opname Marylou.

    Liked by 1 persoon

  6. een mooie scherpe foto van dit zonnig bloempje

    prettige dag Marylou

    Liked by 1 persoon

  7. Mooie opname, perfecte belichting… en opnieuw bijgeleerd!

    Liked by 1 persoon

  8. Heerlijk om het `zonnetje` te zien schitteren in de lente 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Pragtige foto,Marylou!

    Liked by 1 persoon

  10. Het bloemetje doet me denken aan de boterbloem algemeen gekend en dit speenkruid is ook een ondergeschikte ervan heb ik zojuist gelezen op Wikipedia. Het blad doet me dan weer eerder denken aan het blad of bladeren van de waterlelie. Maar als ik het zo lees, dan is het ook wel een beetje een waterachtige plant, want ze houd van vochtige grond. En wij zien graag haar zonnige gele kleur, die jij weer zo mooi in beeld hebt gebracht.
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  11. Your picture is saying: Spring! Wonderful! Thanks for sharing.

    Liked by 1 persoon

  12. Ik heb het bij mij in de tuin en ben er echt niet zo gelukkig mee. Het verspreidt zich enorm snel . Hoe het in de tuin is terecht gekomen? Wellicht door de vogels overgebracht. Ik vind het wel mooi maar het verstikt al de andere planten. Dus ga ik dit jaar er toch een groot deel van verwijderen.

    Liked by 1 persoon

  13. So elegant, but sweet, too. Looks like a painting. 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Excellent. The little blossom is almost like the sun, trying to push away the darkness.

    Liked by 1 persoon

  15. Ik lees het al meer maar dit is echt een zonnetje. Prachtig Marylou

    Liked by 1 persoon

  16. Kleine eerste zonnetje in de tuin! Mooi.

    Liked by 1 persoon

  17. bellissima immagine, complimenti

    Liked by 1 persoon

  18. Prachtig zo dit zonnetje in het groen. Heel mooi gedaan 😀

    Liked by 1 persoon

  19. Hé, die ben ik vandaag ook tegengekomen bij het plukken van brandnetels en kleefkruid. Erg mooie foto!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

