Vitamientjes in wording

Op wandel in de bossen in Retie zag ik dat de bosbes al vol roze bloempjes hing met de opening naar onder. Als de bloempjes uitgebloemd zijn vormen er zich minusculle besjes .
De blauwe bosbes of myrtelles is een bes die aan een lage struik groeit die 15 tot 60 cm hoog wordt. Komt vooral voor in open bossen, heide gebieden en venen. De plant heeft een zeer wijd verspreid wortelstelsel en vermenigvuldigen zich via de wortelstok. De plant houdt niet van een kalkrijke bodem. De kleur van deze bosbes kan gaan van diep blauw tot purperzwart en is eetbaar.

De blauwe bosbes komt oorspronkelijk uit Noord Amerika waar ze nog steeds in het wild voorkomt.Het was pas in 1923 dat deze blauwe bosbes naar Nederland en België kwam. .

De blauwe bosbes is een bes van dezelfde familie als de cranberry’s. Ze groeien aan lage struiken en de bessen groeien in trossen bij elkaar. De grootte van de bes kan variëren van deze van een erwt tot de omvang van een knikker. De kleur gaat van blauw naar paarszwart

Van alle groenten en fruit hebben blauwe bosbessen het hoogste gehalte aan antioxidanten en vitamine C
Een dieet met toevoeging van blauwe bosbessen zou het gehalte aan buikvet drastisch doen verlagen. Dit zou dan onrechtstreeks lijden tot een vermindering van de kans op hart en bloedvat aandoeningen en de kans op insuline afhankelijke diabetes en de bes bevordert de gezondheid van de urinewegen.

24 reacties op “Vitamientjes in wording”

  1. lovely green tones :))

    Liked by 2 people

  2. dat worden lekkere vitamientjes 🙂

    inderdaad Yellowstone is zo groot , daar kan je wel een aantal dagen rond kijken
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  3. En lekker! Ik eet ze zowat iedere ochtend.

    Liked by 2 people

  4. Goed onthouden dit plekje, kun je straks lekker besjes plukken. Heb ze geloof ik nog nooit gezien.

    Liked by 2 people

  5. Prachtig Marylou, en erg gezond lijkt mij.

    Liked by 2 people

  6. Have a very nice week dear
    Kisses

    Liked by 2 people

  7. Ik hou van bosbessen en eten ze vaak, maar ik weet niet dat ik ooit heb geprobeerd myrtelles. Geweldig beeld, May Lou.

    Liked by 1 persoon

  8. rijp zag ik ze al wel; in déze vorm … nog niet. Dank!

    Liked by 1 persoon

  9. Nu nog onthouden waar je ze kan plukken 😉

    Liked by 1 persoon

  10. niet te versmaden vitamientjes Marylou

    een knappe foto en je uitleg is altijd interessant

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  11. jammie bosbessen!! heerlijk met Griekse yoghurt en wat honing erop 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Normaal hou ik niet zo van bessen in het algemeen. Ik vind ze nogal zuur, tenzij ze in confituur of yoghurt zijn verwerkt! Maar de bloemetjes vind ik wel leuk. 🙂
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  13. Heel mooi met het scherptecontrast met de achtergrond Marylou

    Liked by 1 persoon

  14. Dag Marylou,
    Prachtig en ook nog gezond
    Nog een fijne avond groetjes Roosje

    Liked by 1 persoon

  15. Beautiful hues! I was trying to read the story with my Swedish/German knowledge 🙂

    Liked by 1 persoon

  16. Wat gaat het allemaal weer snel zeg🍀

    Liked by 1 persoon

  17. Een snoepje dat héél gezond is voor de mens!

    Liked by 1 persoon

  18. Ik ben gek op de blauwe bosbes en eet ze dan ook bijna dagelijks. Vers in de zomer en later uit eth buitenland. Prachtige foto.

    Liked by 1 persoon

    • Ben gaan lezen op je blog en ben blij dat het de goede kant uitgaat want heb na een auto-ongeluk al jaren rugproblemen waardoor ik af en toe naar ziekehuis moet.Verzorg je maar goed want een rug is heel belangrijk.

      Liked by 1 persoon


Geef een reactie

