Mattentaarten aan de lopende meter

In Geraardsbergen leeft folklore meer dan ooit.Op de derde zondag van april is het de dag van de mattentaart  en  opening  van het toeristisch seizoen.

De broederschap van Geraardsbergen zet dan de mattentaart,een overheerlijk streekgebakje in de kijker.Op de Grote markt kreeg iedereen een halve mattentaart en een ambachtelijke bakker maakte er mattentaarten aan de lopende meter.Men kon er het hele proces volgen.Op de foto zie je dat het deeg over de vormen verdeeld is en wordt het streekgebakje gevuld ,niet met een lepeltje maar met een grote vulmachine die werk als de darm van een benzine pomp.

16 reacties op “Mattentaarten aan de lopende meter”

  1. ja zou een hele klus zijn om dat op de oude ambachtelijke wijze te doen , maar het is mooi dat men die folklore in ere houd
    het weer wordt langzaam aan wat beter , nog wel koel , maar wel ook droger 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Daar mag je die niet missen!

    Liked by 1 persoon

  3. Dahhhh mijn lekkernij mmmm

    Liked by 1 persoon

  4. en die hebben me gesmaakt Marylou

    groeten

    Liked by 1 persoon

  5. mattetaarten … heerlijk!

    Liked by 1 persoon

  6. Leuk Marylou, ik had nog nooit van Mattentaarten gehoord.

    Liked by 1 persoon

  7. Las gisteren in je blog voor het eerst over deze mattentaart…kende het niet maar lijkt me best lekker haha

    Liked by 1 persoon

  8. Mmmm…
    …I get hungry.

    Liked by 1 persoon

  9. Dat gaat inderdaad in de grote massa. Als het publiek ervoor in de rij staat moet het wel lekker zijn

    Liked by 1 persoon

  10. Tegen een mattentaartje zeg ik nooit nee!!

    Liked by 1 persoon

  11. amazing,it lokks so deliciouse.I wish you all the best.Μany greetings from the Island.

    Liked by 1 persoon

  12. Een lekkernij voor menige die ervan houden, maar het is niet echt mijn ding, toch zou ik er wel eens van willen proeven als ik daar was en het gratis kreeg 🙂 Maar mijn voorkeur gaat toch naar een heerlijk ijsje (en dat mag van een ambachtelijk ijskarretje komen) 😉
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

