Het bloempje van de waterkant

Het geslacht Vergeet-mij-nietje (Myosotis) telt enkele dozijnen soorten. De naam Myosotis komt van het Grieks en betekent muis-oortje (mus + otis). Vergeet-mij-nietjes komen voor in Europa, Azië, Afrika en Australië.
In Nederland en België komen de volgende soorten voor:
Akkervergeet-mij-nietje, Veelkleurig vergeet-mij-nietje,Zompvergeet-mij-nietje ,Ruw vergeet-mij-nietje,Moerasvergeet-mij-nietje ,Weidevergeet-mij-nietje,Stijf vergeet-mij-nietje ,Bosvergeet-mij-nietje

Het Stijf vergeet-mij-nietje dat in Nederland zeldzaam is en zeer sterk afneemt staat op de Nederlandse Rode Lijst van 2000.
Er bestaat een mythe over het vergeet-mij-nietje

In de Middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door het gewicht van zijn harnas in het water. Terwijl hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep “Vergeet mij niet”. Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.
Volgens een Griekse legende gaf God bij de schepping aan alle planten een naam. Toen hij dacht klaar te zijn riep er een klein blauw bloempje: “Oh Heer, vergeet mij niet!”. “Zo zul je heten” zei de Heer toen.(Wikipedia)

-m’oubliez-pas (frans)

– amor desesperado (spaans

 

20 reacties op “Het bloempje van de waterkant”

  1. Goede informatie bij deze prachtige foto Marylou.

    Liked by 1 persoon

  2. Goh ik wist niet dat er zoveel soorten waren, de verhalen en legendes vind ik altijd leuk

    Liked by 1 persoon

  3. een pracht foto
    en wederom een wijze les

    Liked by 1 persoon

  4. Alleen de naam vind ik al mooi 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Zo’n verdrietig verhaal voor zo’n mooie bloem

    Liked by 1 persoon

  6. Prachtig bloemetje is het

    Liked by 1 persoon

  7. Mooi gedaan Marylou. En natuurlijk leuk met de extra aandachtstrekker op de bloem

    Liked by 1 persoon

  8. prachtige opname en interessante info

    prettige dag Marylou

    Liked by 1 persoon

  9. Heerlijk bloemetje, mooi verhaal.

    Liked by 1 persoon

  10. Zo’n mooi bloempje zo mooi gevangen in beeld en woord.

    Liked by 1 persoon

  11. Deze kan met de beste concurreren!

    Liked by 1 persoon

  12. Klein bloempje, groots verhaal!🌱

    Liked by 1 persoon

  13. had er geen idee van dat er zoveel soorten waren prachtig gebracht in woord en beeld

    Liked by 1 persoon

  14. Altijd mooi maar moeilijk te fotograferen.

    Liked by 1 persoon

  15. Beautiful and poignant tale !Lovely capture !

    Liked by 1 persoon

  16. Mijn hele tuin staat vol met vergeetmenietjes. Ik trek die nooit uit. Waar ze boven komen mogen ze groeien en bloeien. Ik vind het zo’n lief bloempje.

    Liked by 1 persoon

  17. Leuk verhaal rond dit kleine tengere bloemetje en altijd interessante informatie! Mooi!
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  18. It’s so lovely, like a blue dream!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

