Dansmug

Bedankt Heidi en Sandra om me vooruit te helpen en heb ondertussen al wat info gevonden en weer wat bijgeleerd.

Dansmuggen, ook wel vedermuggen genoemd, vormen een familie van muggen die over de hele wereld voorkomen, zelfs op Antarctica leven soorten dansmuggen.

Dansmuggen behoren niet tot de bloedzuigende muggen die mens en dier plagen, dat zijn onder andere de steekmuggen.(Culicidae). Dansmuggen zijn onschuldige insecten die over het algemeen makkelijk van steekmuggen zijn te onderscheiden door de grotere en witte vleugels die als een afdakje op de rug worden gevouwen in rust, in plaats van doorzichtig en recht achter de rug gevouwen zoals bij veel steekmuggen. De twee grote, veer-achtige uitsteeksels op de kop verklaren de naam vedermug, met name bij het mannetje die hiermeeferomonenvan een vrouwtje waar kan nemen. Ze hebben een lichtbruin tot groen lichaam. De meeste dansmuggen worden ongeveer 10 millimeter lang.(info Wikipedia )

Dansmuggen zijn er het hele jaar door, maar doordat volwassen dansmuggen actief zijn vanaf de herfst tot het voorjaar, worden ze vaak gezien in de winter. Bij koel en koud weer voelen ze zich op hun best. Ze worden door licht aangetrokken en zijn vooral te zien als ze in de schemering boven struikgewassen vliegen, of als ze in de buurt van tuinverlichting vliegen. Doordat het leefklimaat voor de dansmug binnen gebouwen niet gunstig is, zal hij binnenshuis snel sterven.(info Rentokilblog.nl)

21 reacties op “Dansmug”

  1. nee helaas kan ik je niet zeggen wat het is
    maar je bracht het mooi in beeld

    Liked by 1 persoon

  2. zit een beetje te denken aan een soort insect dat net uit een cocon is gekropen en nog niet op kleur is

    Liked by 2 people

  3. Deze beestje is apart om te zien. Helaas ken ik niet. Volgens mij is een nieuwe soort van mug. Mooie foto.

    Liked by 2 people

  4. Dit bijzondere insect ken ik niet Marylou, maar jij hebt het wél fraai op de foto gezet.

    Liked by 1 persoon

  5. Geen idee welk beestje het is, maar het is wel een schoontje! 🐛

    Liked by 1 persoon

  6. Ik zou het ook niet weten Marylou maar het is wel mooi in beeld gebracht.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  7. Amazing, how you played with the focus.

    Liked by 1 persoon

  8. Een schitterende foto!!!

    Liked by 1 persoon

  9. Ik denk dat het ‘Tinkerbell’ kan zijn van het kinderverhaal ‘Peter Pan’. Zo delicaat.

    Liked by 1 persoon

  10. Volgens mij is het de pluimmug of dansmug genoemd die nog pas uit haar cocoon is… Trouwens, mooie macro, Marylou!
    Lieve groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  11. Heidi heeft gelijk, het is een dansmug .. daar moet je het dus zoeken. Ze steken niet dus volgende keer mag je nog dichterbij 🙂 Mooie foto !!!

    Liked by 2 people

  12. daar steek ik wat van op Marylou

    knappe foto

    prettige zodag

    Liked by 1 persoon

  13. Gelukkig ze steken niet…dan mogen ze blijven dansen 😉

    Liked by 1 persoon

  14. Fijn dat iemand je op de juiste weg heeft gezet. Ik had je niet kunnen helpen . In elk geval weer iets bijgeleerd. Ik zal eraan denken als ik dansende muggen zie bij het licht als ik op mijn terras zit.

    Liked by 1 persoon

  15. En dansen kunnen ze 🙂 daar kan wat betreft uithoudingsvermogen het Nationaal Ballet nog wat van leren 😉

    Liked by 1 persoon

  16. Net een kristallen insectje

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

