1 ste libel gespot dit jaar

De platbuik is een forse libel die niet zo lang is als sommige andere soorten maar goed opvalt door het duidelijk afgeplatte achterlijf waaraan de naam ‘plat’buik te danken is.Het is de breedste libel en behoort to de familie van de korenbouten.Gelijkende soorten :gewone oeverlibel en viervlek.

Forse libel,39-48mm ,die extra groot oogt vanwege het zeer brede achterlijf. Zowel voorvleugels als achtervleugels aan de basis met donkere vlek. De aders in de donkere vlekken zijn opvallend geel. Schouders met crèmekleurige streep. Mannetje: achterlijf na het uitsluipen oranje, met gele zomen aan de segmentranden.
Na enige tijd raakt het achterlijf blauw berijpt, waarbij alleen de gele zomen langs de segmentranden nog zichtbaar blijven. Bij oude mannetjes verdwijnen ook de gele zomen onder de blauwe berijping, waardoor het achterlijf geheel blauw wordt. Vrouwtje: achterlijf na het uitsluipen vergelijkbaar met mannetje: oranje met gele zomen langs de segmentranden. Bij uitgekleurde vrouwtjes is het oranje verkleurd naar bruin, terwijl de gele zomen zichtbaar blijven.. Vrouwtjes en jonge mannetjes: in het achterlijf zijn vaak opvallende luchtbellen zichtbaar.

 

De ogen worden wel facetogen genoemd omdat ze bestaan uit vele kleinere suboogjes, . De antennes zijn zeer kort en nauwelijks te zien. De kaken van de platbuik zijn groot .

25 reacties op “1 ste libel gespot dit jaar”

  1. Mooi op de foto gezet, maar volgens mij is het geen viervlek kijk maar de platbuik kijk maar eens op:http://www.gardensafari.net/nl_picpages/libellula_depressa.htm#
    en voor de viervlek op: http://www.libellennet.nl/fotoalbum.php?libelid=54&fotoid=20081&soort=libel
    Het blijft lastig ze te herkennen daarom kijk ik meestal op de twee genoemde sites.

    Liked by 2 people

    • Ik twijfelde inderdaad .Ik was je reactie kwijt en wat bleek nu dat je in de spam van wordpress zat.Heb je daar nu uitgevist en alvast bedankt om mijn twijfels weg te nemen .Heb alles aangepastFijn dat bloggers elkaar helpen.Bedankt

      Liked by 1 persoon

  2. Prachtige opname!

    Liked by 1 persoon

  3. Aha! We mogen ons straks aan een reeks mooie foto’s van libellen verwachten. Net als vorig jaar. Ik kijk er naar uit!

    Liked by 1 persoon

  4. Wat zijn ze prachtig he. Wat een mooie foto!

    Liked by 1 persoon

  5. die is er wel vroeg bij Marylou

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  6. Prachtig Marylou, het zal niet meevallen om er een nóg mooiere foto van te maken.

    Liked by 1 persoon

  7. Vind ze net lijken op helicopters…en altijd mooi om te volgen 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Prachtige foto, ik heb er nog geen gezien.

    Liked by 1 persoon

  9. Een supermooi goudgeel vrouwtje, … heb ze hier nog niet gezien maar dat kan elk moment gebeuren natuurlijk.
    De eerste libel staat er meteen heel mooi op de foto!.

    Liked by 1 persoon

  10. jij had weer geluk , en zette deze mooie libel vast op de plaat
    ik had pech hij/zij vloog weg

    Liked by 1 persoon

  11. Mooi Marylou. Staat er prachtig op

    Liked by 1 persoon

  12. Dat is zeker heel vroeg. Mooie foto van deze libel.

    Liked by 1 persoon

  13. mogge Marylou
    ja vandaag ff wat soppen en poetsen en dan er de hele zomer van genieten
    morgen weer aan den wandel
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  14. Stunning, to say the least.

    Liked by 1 persoon

  15. Baie mooi. Interessant!

    Liked by 1 persoon

  16. Die is toch wel erg vroeg! Maar je kreeg die prachtig op de foto.

    Liked by 1 persoon

  17. Wonderful shot!

    Liked by 1 persoon

  18. Mooi!
    Maar dit is geen viervlek hoor, dit is de platbuik.

    Liked by 1 persoon

  19. Prachtig Marylou. Ik moet mijn eerste libel nog tegenkomen dit jaar.

    Liked by 1 persoon

  20. Weer mooi in beeld gebracht, Marylou! Deze soort heb ik nog niet in mijn tuin of elders gespot! Hopelijk krijg ik die ook ooit eens voor mijn lens… 🙂
    Fijne zondagsgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  21. Viervlek of Platbuik ze blíjven toch altijd even mooi…

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

