Wie schuilt er bij het struikgewas?

Bij de wandeling langs de dijken van de Nete en kanaal is er echt van alles te spotten,alle insecten uit Erik’s insectenboek duiken op,heel wat vogels en bloemen en planten.Je aandacht wordt om de haverklap ergens naartoe getrokken,hazen en wilde konijnen en een koppel  ganzen dat zich met hun jongen in het gras en rietland probeert te verstoppen en een massa snelle wielertoeristen die maken dat je altijd heel goed moet omletten om niet te worden om ver gereden.Hier onder een wild konijn knabbelende aan grassprieten.

Hazen en konijnen behoren tot de orde van haasachtigen en hebben grote verschillen in uiterlijk,beweging en geboorte.

-Het konijn heeft een kortere kop en lichaam en is kleiner.
-De haas heeft een lange smalle bouw met lange oren en poten en heeft kussentjes onder de poten in tegenstelling met het konijn waar ze ontbreken maar de voetjes wel heel fel behaard zijn.
-Het konijn huppelt en de haas rent en haalt dan een snelheid tot 70 km per uur.
_Een konijn wordt naakt,blind en doof geboren,terwij de haas wordt geboren met pels,open ogen en recht opstaande oren.Hazen dragen ook veel langer dan konijnen,bijna het dubbel in tijd.
-Konijnen hebben een hol onder de grond met veel gangen dat noemt een burcht en hazen gebruiken een kuil in het veld dat heet een hazenleger.
-De voortplantingstijd is rammeltijd.
Zo nu zullen jullie konijnen en hazen goed van elkaar kunnen onderscheiden.(info Laila M on Resi)

22 reacties op “Wie schuilt er bij het struikgewas?”

  1. Wild of tam, konijnen zijn schattig!

    Liked by 1 persoon

  2. Ze blijven mooi om te zien!

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi om te lezen weer…maar zelfs ik hou ze uit elkaar 😉

    Liked by 1 persoon

  4. héél interessant, want ik stel me tijdens een wandeling dikwijls vragen die nu door jou beantwoord worden. Dank!

    Liked by 1 persoon

  5. Misschien verstijfd van schrik of bijna handtam maar je hebt je kans goed benut Marylou

    Liked by 1 persoon

  6. Hihi ze zijn doof geboren gelukkig niet dood grappige tikfout, anders waren ze wel heel snel uitgestorven, mooi plaatje weer hoor!!!

    Liked by 1 persoon

  7. Prachtige foto! Ik heb een familie van konijnen die in mijn huis wonen en ik geniet ervan om ze te kijken. (excuse my translation – I’m using google). 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Die wilde wel poseren prachtig.

    Liked by 1 persoon

  9. I didn’t know the differences and thanks to you I learn a lot each day.

    Liked by 1 persoon

  10. oh ,so cute.Thanks for sharing.I love it.Many warm greetings ❤

    Liked by 1 persoon

  11. mogge Marylou
    die heb je mooi in beeld gezet , ik zie ze gelukkig ook nog regelmatig
    ik maakte een fijne wandeling gister , ja het was warm , maar daar kan ik gelukkig goed tegen
    kop en armen ingesmeerd , al zijn die wel al zwart , het hele jaar door buiten dan krijg je dag 🙂
    genoeg te drinken mee , en na afloop een welverdiende pint
    zal aanstonds eens kijken of de fototjes wat geworden zijn
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  12. een mooie foto en interessante info Marylou

    en toch hou ik ze niet uit mekaar

    groeten

    Liked by 1 persoon

  13. En die blijft gebiologeerd zitten om te poseren voor jou!

    Liked by 1 persoon

  14. Oooh, wat een plaatje … !

    Liked by 1 persoon

  15. o ik ga nu zeker het verschil tussen een haas en een konijn kennen! 😉

    Liked by 1 persoon

  16. Ik wist niet dat er zo’n grote verschillen waren tussen haas en konijn, nu heb ik weer heel wat bijgeleerd en genoten van jouw mooie foto van dit schattige wilde konijn!
    Slaap wel groet, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

