Wilde orchidee

Ik ging vandaag wandelen in Limburg en stond er vol bewondering te kijken naar deze wilde orchis die ik in het grasland ontdekte

De bijenorchis is een orchidee. De plant is in in België wettelijk beschermd. De Nederlandse naam wordt ontleend aan het feit dat onderlip op een bij lijkt.
De bijenorchis (Ophrys apifera) is een orchidee De plant is in België wettelijk beschermd. De Nederlandse naam wordt ontleend aan het feit dat  de onderlip op een bij lijkt. Die onderlip is opgebold, meestal bruin met een gele tekening en harig aan de rand, met een groene zuil waarin twee ogen lijken te zitten. De binnenste bloemdekbladen zijn kort, smal, groenig of bruinig . Verder zijn er drie rozerode tot witte ingedeukte buitenste bloemdekbladen met een naar groenig verlopende top en groene nerven. De plant lijkt op de iets kleinere hommelorchis  die niet in het wild in Nederland en Vlaanderen voorkomt. De bijenorchis is een uitzondering in het geslacht omdat de bloemen zich bijna altijd zelf bestuiven. De bloeiperiode valt in Nederland  en België van begin juni tot half juli.

De plant tot 60 cm hoog, bladen in rozet , bloem: sepalen rose, petalen klein, lip sterk naar achteren geslagen, soort bestuift zichzelf.

22 reacties op “Wilde orchidee”

  1. mogge Marylou
    dat je die trof onderweg , schitterend in beeld gebracht
    en een wijze les
    ja ik heb het onder controle hier hoor 🙂
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Heel mooi. Ik vind bloemen in het wild het mooist. In huis plaats ik nooit bloemen, ik vind dat ze buiten horen. Niet binnen gevangen als vogels in een kooi.
    Zoals deze wilde orchidee dus. Vrij.

    Liked by 2 people

    • Ik sluit me aan bij Matroos Beek 🙂 Ook ik vind bloemen het mooist in de natuur, daar waar ze ook horen. In een vaas verwelken ze te snel en dat is toch jammer! Misschien ben ik er ook wel niet zo goed in om ze langer te bewaren, maar ik geniet er toch meer van in de natuur!

      Liked by 2 people

  3. een knappe foto met zachte tinten Marylou

    prettige dag gewenst

    Liked by 2 people

  4. Een fraaie opname van de bijenorchis, die heb ik hier nog nooit aangetroffen Marylou.

    Liked by 2 people

  5. Prachtig heb hem zelf nog nooit gezien.

    Liked by 2 people

  6. So amazing flower

    Liked by 2 people

  7. Ik vind altijd mooie wilde plantjes als tegemoet, en veel bijen komen haar begroeten, mooie wandeling photo ❤

    Liked by 2 people

  8. What a beautiful archidee!
    Have a very nice week dear
    Kisses

    Liked by 1 persoon

  9. Ja een prachtige bloem!

    Liked by 1 persoon

  10. Heel sterk ken hem zelf niet maar zo is er zo veel he Grts

    Liked by 1 persoon

  11. Deze is prachtig Marylou

    Liked by 1 persoon

    • Ik vond ze toevallig in het terug lopend na de klim,,naar de auto.Er stonden er niet zoveel maar ze waren prachtig en de bijenorchis had ik zelf nog nooit op een wandeling tegen gekomen.

      Like

  12. Marylou, ofwel heb jij veel geluk ofwel lopen wij met een zak over ons hoofd dat we de schoonheden der natuur zo niet tegenkomen of zien zoals jij ze wel tegenkomt en ziet! Wat fijn als je zoiets moois tegenkomt op je wandelpad en ook nog mooi kan vastleggen op de foto!
    Fijne genietgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  13. Dit is echt een hele mooi! Hier zijn ook wilde orchideeën maar zo mooi als deze die jij laat zien hebben we hier niet. Prachtig gewoon!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

