Een duo op weg naar de top

Op wandel in het silsombos zag ik deze 2 slakken samen op weg naar de top op deze voor mij onbekende plant met een hoogte tot 1.80 meter.Hij lijkt wat op heermoes maar is het niet.Wie weet hoe deze fijne maar voor mij mooie plant noemt ,mag het mij gerust laten weten .bedanktBedankt aan Gaiaination voor de tip.Het is de reuzenpaardenstaart.

De plant wordt 30-180 cm hoog en vormt donkerbruine, knolvormende wortelstokken. De ivoorwitte, holle ย is ongeveer 1 cm dik en heeft in dichte kransen schuin afstaande of stengel iets overhangende, groene zijtakken. De holte is meer dan twee derde van de doorsnee van de stengel. De in kransen staande bladeren bestaan uit kleine schubben, waarbij de bleekgroene bladscheden met elkaar vergroeid zijn tot een los aanliggende stengelschede. De tot 2 cm lange, bleekgroene stengelscheden hebben priemvormige, bruine, smalvliezig gerande tanden.

De plant komt voor op natte, matig voedselrijke grond in het bijzonder bij kalkhoudende bronnen en kwel.(Wikipedia)

31 reacties op “Een duo op weg naar de top”

  1. Erg mooi vastgelegd Marylou, de weg naar de top duurt voor deze slakken lang.

    Liked by 1 persoon

  2. het is ook te warm om haast te maken ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  3. Prachtige foto zo leuk met die slakken

    Liked by 1 persoon

  4. Geen idee wat voor plant maar dat de wel omhoog lang is voor de slakken is duidelijk…gelukkig hebben ze hun huis bij ๐Ÿ˜‰

    Liked by 1 persoon

  5. Prachtige foto!

    Liked by 1 persoon

  6. traag
    en gestaag
    zij aan zij op
    weg naar de
    top

    Liked by 1 persoon

  7. een schitterende foto Marylou

    bravo !!

    Liked by 1 persoon

  8. Een kunstfoto is dit. Prachtig het lijnenspel!

    Liked by 2 people

  9. En ik vind slakken al zo lief… prachtige foto!!

    Liked by 1 persoon

  10. Een zeer mooie foto!

    Liked by 1 persoon

  11. They look like… a piece of art. ๐Ÿ™‚ Wonderful photo!

    Liked by 1 persoon

  12. wat goed gezien. Niet alleen mooi maar ook met en vleugje humor ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  13. Heel mooi Marylou, die plant gelijkt wel op heermoes, horsetail noemt men dat hier in het Engels. Ik hou ook veel van slakken ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon

  14. Amazing Pic. Great!!!!

    Liked by 1 persoon

  15. Dit is weer een toppie! Het lijkt inderdaad wel een kunstwerkje… ๐Ÿ™‚ De slakken zijn mooi alsook de foto die je ervan genomen hebt en ik denk ook wel dat de plant Heermoes is!?
    Fijne avondgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  16. wow,a great shot.Thanks for showing us.I like macros a lot.Many warm greetings to you,dear Marylou

    Liked by 1 persoon

  17. Ik kan wel blijven kijken naar deze prachtfoto!!!

    Liked by 1 persoon

  18. Reminds me of a haiku. Lovely shot!

    Liked by 1 persoon

  19. Een mooi decor voor deze gestreepte slakken
    Mooie foto Marylou

    Liked by 1 persoon

  20. wat een bijzondere foto Marylou. Mooie slakjes maar de zijwaartse lijnen maken het geheel erg mooi.

    Liked by 1 persoon

  21. zo’n grote heb ik nog niet gezien. Dat moet wel imposant zijn om zien. Slakken zijn niet mijn beste vriendjes vooral omdat ze verlekkerd zijn op mijn hosta planten ๐Ÿ˜ฆ

    Liked by 1 persoon

  22. Great shot! I really like snails! ๐Ÿ™‚

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

