Een vlinder die een wesp lijkt

Vandaag op wandel met gids in het torfbroek natuurgebied in Kampenhout .Heel wat ontdekt en op meeste vragen een antwoord gekregen.

De hoornaarvlinder is de grootste wespvlinder van Noordwest-Europa. Met de gele kop en de gele vlekken en banden op het zwarte lichaam met glasheldere doorzichtige huidachtige,geaderde vleugels.

Dikke hoornachtige voelsprieten. zou de vlinder op een hoornaar lijken.

Hij leeft algemeen in wilgen-en populierbossen in heel Europa. Zelden talrijk in Nederland en België

De hoornaarvlinder vliegt snel met een duidelijke zoemtoon en wordt daarom heel makkelijk aangezien voor een echte wesp. De soort is een van de klassieke gevallen van een soort mimicry in de natuur, waarbij een ongevaarlijk organisme een gevaarlijk dier nabootst. De rups leeft in stammen en takken van wilgen en populieren. De ontwikkeling neemt 3-4 jaar in beslag.

De spamwijdte van de vleugels van de hoornaarvlinder bedraagt30-45mm.Hij vliegt van mei tot augustus en we zien hem zelden.(info soortenbank)

26 reacties op “Een vlinder die een wesp lijkt”

  1. Wat een leuk natuurweetje! Ik ga in het vervolg wat beter naar een wesp kijken voordat ik hem verjaagt!

    Liked by 2 people

  2. wat een plaatje
    en wat weer een goede les

    Liked by 1 persoon

  3. As you say, a wonderful mimicry of nature. I am learning a lot from you.Thank you.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat bijzonder. Weer iets bijgeleerd!

    Liked by 1 persoon

  5. Deze vlinder lijkt wel echt op een wesp Marylou
    Mooie foto en uitleg

    Liked by 1 persoon

  6. Ik zou helemaal uit mijn dak gaan, wanneer ik deze vlinder zou aantreffen…..prachtig vastgelegd Marylou!

    Liked by 1 persoon

    • Ik ook Edward want ik wist dat hij bestond en had hem zelf nog nooit gezien.Ik liep juist voor de gids toen ik hem ontdekte en zei tegen de gids ” wat een rare hoornaar, waarop de gids fel verwonderd antwoordde :kijk mensen een hoornaarvlinder en ons alle uitleg gaf en er aan toevoegde dat die nog nooit in dit gebied gespot was.Zulke ontdekkingen doen je hart een sprongetje maken.

      Liked by 2 people

  7. Mooie foto heb je gemaakt. Weer bij geleerd van jou verhaal.
    Ik word dan blij mee als deze vlinder tegen komt.

    Liked by 1 persoon

  8. Een schitterende foto! Ben zaterdag in het torfbroek geweest (kameleonspin en het schrijverke)

    Liked by 1 persoon

    • Ik was er zondag voor de orchideeênwandeling met gids.Heel zeker de moeite waard en voor herhaling vatbaar.Heb er heel veel bijgeleerd over kleine zeldzame plantjes,zag ook de kameleonspin,kon de kiekendief fotograferen,zag er een prachtige rups en nog teveel om op te nomen.Het is een prachtig gebied.

      Liked by 2 people

  9. Een vlinder! Dacht eerder aan een bij. Wat een bijzonder beestje!!!

    Liked by 1 persoon

  10. Prachtig staat die er op.

    Liked by 1 persoon

  11. Beter een vlinder die zich als hoornaar vermomt dan een hoornaar die zich als vlinder vermomt.

    Liked by 1 persoon

  12. Dat is weer een bijzondere vangst, Marylou, heel mooi!. Ik heb hem hier nog nooit gezien.

    Liked by 1 persoon

  13. Nou wat apart! Mooi zeg 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. wat een bijzondere foto Marylou

    hier steek ik wat van op

    groeten

    Liked by 1 persoon

  15. Een hele mooie … Ooit eens één keertje gezien.

    Liked by 1 persoon

  16. ja ik ben een koers liefhebber 🙂
    inderdaad zo die folders aangeleverd worden is geen peil te trekken
    ik heb me er op ingesteld , en maak me er niet druk om

    slaap wel groet

    Liked by 1 persoon

  17. Lijkt me een vrij unieke foto Marylou. Ik wist van het bestaan van deze vlinder niet af. Super om dit voor je lens te krijgen

    Liked by 1 persoon

  18. Goh ik zou het niet gelooft hebben dat het een vlinder was, maar wel als u het zegt schrijft.

    Liked by 1 persoon

  19. boeiende uitleg bij een mooie foto!

    Liked by 1 persoon

  20. Heel bijzonder. Ik kende de Hoornaar wel maar deze vlinder dus niet. Weer wat geleerd 😀

    Liked by 1 persoon

  21. Prachtige vlinder, hoewel hij meer op een Hornaar-wesp gelijkt dan op vlinder! Weer prachtig in beeld gebracht, Marylou!
    Zonnige genietgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

