Welk vogeltje verliet het struikgewas?

Op wandel in Wortel genoten ik en mijn schoolvriendin van heerlijk gezang toen plots een vogeltje opdook uit het struikgwas en op een tak van een dode boom ging zitten.Van de natuur, planten en bloemen weet ik wel wat .Vogels daar en tegen  is buiten de alledaagse vogeltjes  een vrij ongekende materie

Bedankt Draverblog.Het blijkt dus een Grauwe Vliegenvanger te zijn.

Grauwe vliegenvangers houden zich vooral op in bosranden en open bossen. Vanaf één of meerdere vaste uitkijkposten maken ze korte snelle vluchten achter vliegende insecten aan, die vaak in de lucht gevangen worden of van bladeren worden afgepikt. Hij  is grijsbruin van kleur en valt voornamelijk op door zijn gedrag: stilzitten vanaf een uitkijkpost (tak, paaltje of prikkeldraad) en vanaf daar vliegende insecten vangend. Bovendelen dofgrijs gekleurd, de onderdelen vuilwit. Ongestreept met uitzondering van donkere streping op het voorhoofd, keelzijden en de borst. Vrij langgerekt door lange vleugels en lange staart. Geen verschil tussen mannetje en vrouwtje.

Het is een lange afstandstrekker bij uitstek. Gaat vanaf augustus ’s nachts vanuit Europa  naar Afrika voorbij de Sahara, en overwintert langs de rand van westelijk Afrika en verder zuidelijk.

De grauwe vliegenvanger staat op de rode lijst van broedvogels.Rode Lijsten bevatten soorten die bedreigd worden of kwetsbaar zijn.

29 reacties op “Welk vogeltje verliet het struikgewas?”

  1. Daar vraag je me wat…haha kom wel lezen als er vogelkenners zijn geweest 😉

    Liked by 2 people

  2. Heb niet opgelet tijdens de les natuurkunde 😀 vind het wel een mooie foto en vogel!

    Liked by 2 people

  3. Fijn dat er nog mensen zijn die zo van de natuur houden en nog fijner dat zij op deze manier anderen stimuleren om ook terug meer aandacht te hebben voor de natuur.
    Proficiat
    Verder doen Zo

    Nog een fijn we
    Theo

    Liked by 2 people

  4. ik kan je echt niet helpen Marylou; mooie foto, mooie vogel.

    Liked by 2 people

  5. Ek ken ongelukkig net die voëls hier by ons,maar mooi foto.Iemand sal wel na vore kom met die naam.

    Liked by 1 persoon

  6. misschien dacht ik , de Braamsluiper

    http://vogelvisie.nl/

    Liked by 1 persoon

  7. Ben er van overtuigd zeker geen mus Zou gokken op een jonge lijster. Grts

    Liked by 1 persoon

  8. Beautiful, regardless of the name. 💕

    Liked by 1 persoon

  9. Ik kan je niet aan de naam helpen Marylou, maar de foto is heel fraai.

    Liked by 1 persoon

  10. Kleine karrekiet ???

    Liked by 1 persoon

  11. Ik weet het niet, maar mooi is hij wel!

    Liked by 1 persoon

  12. Nice bird, but sorry, cann’t help. Don’t know what one it is.

    Liked by 1 persoon

  13. Ook ik heb geen nuttige info voor jou Marylou. Jammer

    Liked by 1 persoon

  14. Grauwe vliegenvanger

    Liked by 2 people

  15. draverblog heeft het goed 🙂

    Liked by 1 persoon

  16. Oeps ben te laat zie dat het al bekend is de grauwe vliegenvanger.

    Liked by 1 persoon

  17. Vond ook alleen maar de grauwe vliegenvanger in mijn boek…

    Liked by 1 persoon

  18. Die staat er weer heel mooi op.

    Liked by 1 persoon

  19. Ah, je weet het antwoord al … Deze zag ik veel op Mallorca en dus wist ik het meteen. Leuk om in deze contreien te treffen.

    Liked by 1 persoon

  20. Grauwe vliegenvanger , nog nooit van gehoord. En afstanden da zo’n vogeltje aflegt!

    Liked by 1 persoon

  21. Wauw!!! Jij hebt dus echt een grauwe vliegenvanger gespot! Echt supergaaf. Ik heb die zelf nog nooit kunnen fotograferen!

    Liked by 1 persoon

  22. Ondertussen is het onbekende vogeltje reeds bekent zo ik lees 🙂 Zijn naam heeft hij/zij ook niet gestolen, vind ik. Maar het ziet er wel een leuk vogeltje uit die jij weer mooi op plaat hebt weten vast te leggen, Marylou.
    Fijne avondgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

