Sinaasappel-oranje

Je kan er niet naast kijken. Gisteren op wandel in het grote netewoud inMeerhout ontdekt in het gras ,een oranje zandoogje

Je vindt ze op zonnige en bloemrijke plekken langs houtwallen. Vooral op ruige kruidachtige plaatsen in halfschaduw vliegen ze rond.Ze rusten altijd met geopende vleugeltjes.Het is een honkvast vlindertje en  komt zelden ver buiten zijn habitat en ze  drinken graag in groep nectar van braam,kruiskruiden en andere bloemen.Het oranje zandoogje vliegt in 1 generatie van eind juni tot  eind augustus.

 

De mannetjes en vrouwtjes zien er bijna hetzelfde uit.De mannetjes zijn alleen dieper oranje met donkere geurstrepen op de vleugels en die ontbreken bij de vrouwtjes.De eitjes worden afgezet op grassen en komen na 3 weken uit..de rupsen lichtgroen of okerkleurig.(Info Wikipedia en vlindernet)

19 reacties op “Sinaasappel-oranje”

  1. Ik hou wel van vlindertjes, ze kleuren de zomer mee he Marylou.
    Mooie foto is het.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  2. Heel mooi vastgelegd …

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een mooie kleuren 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Mooi vastgelegd Marylou, het zijn inderdaad hele opvallende vlindertjes.

    Liked by 1 persoon

  5. wat een schitterende foto Marylou

    Liked by 1 persoon

  6. Dit kleurtje zie je zeker niet over het hoofd in het groen. Mooie foto

    Liked by 1 persoon

  7. Looks very peaceful, and cute. 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. wow wat een mooie kleur heeft dit vlindertje

    Liked by 1 persoon

  9. Wat een prachtexemplaar!

    Liked by 2 people

  10. In de duinen zie ik ze vaak en deze foto laat goed zien hoe mooi deze vlinder is.

    Liked by 1 persoon

  11. Heel fijn om te zien dat er nog mensen zijn die nog oog hebben voor de natuur en al haar pracht. We staan er veel te weinig bij stil.

    Liked by 1 persoon

  12. Die heb ik nou nog nooit getroffen een oranje zandoogje … Vreemd,
    Mooie foto!!

    Liked by 1 persoon

  13. Die steekt inderdaad lekker af tegen de achtergrond. Mooi!
    Ik heb deze week voor het eerst de zeer zeldzame grote vuurvlinder kunnen fotograferen.

    Liked by 1 persoon

  14. Werkelijk een hele mooi foto. Leuke en toepasselijke titel ook 😀

    Liked by 1 persoon

  15. Pracht foto, Marylou! Ik heb al vaker zitten denken… Ofwel woon jij in een hele mooie omgeving / natuurgebied ofwel loop ik met een zak over mijn hoofd dat ik al dat moois niet zie!? Maar ik moet ook toegeven dat ik te weinig buitenshuis kom! 😦
    Fijne avondgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

