Rups van de lindepijlstaart

Voor mijn deur heeft de gemeente een jonge lindenboom geplant.Dit jaar zaten er 2 rupsen op de dorpel van mijn huis en die heb ik nu in een terrarium geplaat in de hoop hier volgend jaar een lindenpijlstaart nachtvlinder aan te treffen,De rups is normaal groenig maar tegen de tijd dat ze gaat verpoppen bruinig met donkere gespikkelde bovenzijde maar het meest opvallende aan alle pijlstaartrupsen is het pijltje of staartje  op laatste segment van de rups.Waar dus het hoorntje of pijltje zit is de achterzijde.

Rups is tot 60mm groot en  groen, fijn geelachtig wit gespikkeld, met op de flanken zeven gele schuine strepen; spiracula wit met rode rand; hoorn op het elfde segment geel en purperachtig rood met blauw uiteinde; het dertiende segment draagt een duidelijk ruw gekorreld, geel schildje met purperachtig bruine tekening; kop driehoekig, groen met witte strepen. Tegen de tijd van verpopping verkleurt de rups naar purperachtig bruin.(info Wikipedia en vlindernet)

De lindepijlstaart behoort tot de familie van de pijlstaarten.Het is een nachtvlinder die nachtactief is en redelijk goed te determineren is en voorkomt in parken en tuinen en niet bedreigd is.
De vorm, tekening en kleur van de voorvleugels onderscheiden de lindepijlstaart van alle andere Nederlandse en Belgische pijlstraarten.

Engelse naam:Lime Hawk-moth,Duitse naam;Lindenschwärmer,Franse naam;le Sphinx du tilleul,Nederkands naam:lindenpijlstaart

Voor foto linde pijlstaartvlinder KLIK HIER

 

28 reacties op “Rups van de lindepijlstaart”

  1. een mooie rups en straks een prachtige vlinder

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een mooie foto en ik hoop dat je straks de vlinder aan ons kan laten zien …

    Liked by 2 people

  3. Er wordt goed gezorgd voor je buurtgenoten 😉

    Liked by 2 people

  4. Prachtig Marylou, hopelijk kan je straks de vlinder net zo mooi fotograferen.

    Liked by 2 people

  5. heel bijzonder … volgen van rups tot vlinder!

    Liked by 2 people

  6. Amai ben benieuwd. Prachtige rups.

    Liked by 2 people

  7. Hopelijk even mooie beelden van de vlinder Grts

    Liked by 2 people

  8. wouw natuurfreak, heb jij een kast waarin vlinders kunnen ontpoppen? dan kom ik meteen kijken ! knipoog.
    Trouwens Meerhout – ik ken je wandelbuurt ook !

    Liked by 2 people

    • Ik heb een terarium ingegericht met een strooisellaag.Als ze zich verpoppen doen ze dat in de strooisellaag om tegen mei eruit te kruipen,dan moet ik zorgen voor lindebladeren.Als ze vleugels opgepompt zijn kan hij vliegen,maak ik een foto en geef hem de vrijheid.Het is algelukt met koolwitjes en een andere nachtvlinder maar het is altijd vol verwachting afwachten

      Liked by 1 persoon

  9. Het is een klein ding dat ik nog heb van vroeger op school en het werkt prima.Nu staat het nog buiten maar in de winter moet het binnen op een koele plaats anders komen de vlinders te vroeg uit en kan ik ze niet loslaten in de natuur..Zal er in de week eens een fotootje van opzetten Heb vandaag nog een rups gevonden maar moet ze nog determinerenJe hoort het nog wel.

    Like

  10. So beautiful larva with discreet colors. Fantastic photo

    Liked by 2 people

  11. I really ejoy the photo dear and thank you for the information
    Have a very nice day

    Liked by 1 persoon

  12. Ik noem ‘m maar de Eenhoornrups 🙂 Ik krijg hier wel de meest vreemde exemplaren voorgeschoteld. Prachtig

    Liked by 1 persoon

  13. Speciaal rupsje. Nog nooit gezien.

    Liked by 1 persoon

  14. Pracht van een rups, Marylou!!
    Groetjes, Anna 😄

    Liked by 1 persoon

  15. Wat een mooie informatie geef jij telkens van die rupsen. Ik begin rupsen met heel andere ogen te zien. Ik ga er zeker wat meer aandacht aan besteden in het vervolg!

    Liked by 1 persoon

  16. Dit wonderlijke schepsel heb ik nog nooit voor de lens gehad. Mooi!

    Liked by 1 persoon

  17. Feel so humbled seeing such perfect creations.

    Liked by 1 persoon

  18. Wat een mooi diertje is dit zeg. Nog nooit gezien.

    Liked by 1 persoon

  19. Zowel de rups als vlinder zijn heel mooi en prachtig in beeld gebracht, Marylou! De vlinder lijkt wel een camouflage pak van het leger aan te hebben 😀
    Fijne avondgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

