Er vliegt heel wat rond in mijn tuin

Eigenlijk hoef ik  niet buiten mijn eigen tuin te komen om wat te ontdekken.

Hier vliegt en kruipt heel wat rond.Het is een nachtvlinder in wit kleed met okere tekening.Hij zat na een flinke regenbui  bij te komen op planten in mijn tuin.

Dit nachtvlindertje is een bosspanner.Mijn dank aan Frans om me te helpen met de naam.

(Scopula immutata)De bosspanner is een nachtvlinder uit de familie Geometridea, de spanners. De voorvleugellengte bedraagt tussen de 12 en 13 millimeter. Hij overwintert als rups en heeft als waardplanten diverse kruidige planten

De bosspanner is in Nederland en België  een algemene soort, die verspreid over het hele gebied kan worden gezien. De vlinder kent één generatie die vliegt van juni tot en met augustus.(info Wikipedia)

 

 

25 reacties op “Er vliegt heel wat rond in mijn tuin”

  1. Mooi beestje wel onbekend voor mij Spijtig Groetjes

    Liked by 1 persoon

  2. een goed vlinderjaar Marylou

    knappe foto !

    Liked by 1 persoon

  3. Ik kan je niet helpen met de naam. Daar wagen ik me niet aan, want veel van die motjes lijken sprekend op elkaar.

    Liked by 1 persoon

  4. Geweldig wanneer je al dat moois in je eigen tuin hebt Marylou.

    Liked by 1 persoon

  5. dat betekent volgens mij ook dat je een mooi tuintje hebt , met voor al die beessie wat 🙂
    dit is een prachtige foto van deze nachtvlinder

    Liked by 1 persoon

  6. Hij lijkt zo inderdaad platgeslagen door de regen

    Liked by 1 persoon

  7. mogge Marylou
    zeker goed wandel weer , ik liep in het Brabantse land , maar het was er nog behoorlijk warm hoor 🙂
    nu ff afwachten wat het weer doet komende zaterdag
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  8. Die natuurwereld waar jij in zit en dat oog voor detail… ben er stiekem wat jaloers op. Een kanjer van een hobby heb je. Bedankt voor de heilzame foto’s en berichtjes

    Liked by 2 people

  9. Wat een mooie bloemrijke tuin moet jij wel hebben. Zag er gisteren ook zo eentje maar foto’s mislukt. Een heel klein dingske.

    Liked by 1 persoon

  10. Dan heb je veel bloemen in je tuin als je veel vlinders ziet! Ik zie die beestjes wel rondfladderen maar ken er niks van.Ik bewonder jou kennis !

    Liked by 1 persoon

  11. You have everything in the garden and you pause to see it and show to us. Thank you very much.

    Liked by 1 persoon

  12. Prachtig wit beestje 🦋

    Liked by 1 persoon

  13. Een prachtige bosspanner. Bovendien kon je hem ook nog heel mooi op de foto krijgen.

    Liked by 1 persoon

  14. Fijn toch om zoveel leuks in eigen tuin te vinden.

    Liked by 1 persoon

  15. Wat fijn als je al dat moois in eigen tuin vind, dan moet je inderdaad niet ver gaan zoeken 🙂 En zo wordt ook onze kennis weer uitgebreid dankzij jouw mooie foto en informatie erbij!
    Fijne groetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

