Paarsblauw schouwspel

Nu moet je de schoonheid van  bloeiende heide gaan aanschouwen en genieten van het concert van zoemende bijen .

Op sommige plekjes wordt je onder gedompelend in de stilte,of hoor je het lied van de wind..Mis het paarsblauwe schouwspe niet:l”de heide bloeit”Struikheide, deze dominante heide van de droge gronden is het meest bekend van allemaal. Zij is een echte augustusbloeier. Een publiekstrekker is het en waarom ook niet. Het jaargetijde dat we tijd hebben de natuur in te trekken. Hoogzomer!

De heide die nu bloeit is struikheide een overblijvende plant van droge zandgrond.Hoogte tot 40 cm maar dan krijgen we houterige stelen.Daarom laat men schapen op de heide grazen om mooi bloeiend compacte struikjes te krijgen.
Hier de namen van de struikhei in verschillende talen
Nederlands: Struikhei (Struikheide),Frysk: Heide,Deutsch: Heidekraut,Français: Callune,English: Heather

Heide behoort tot de heifamilie en het geslacht Calluna.Vroeger werd heide voor veel dingen benut.Men liet bijna niets verloren gaan
Heide werd gebruikt als dakbedekking voor hutten,er werden borstels van gemaakt,het werd gevlochten,dienden voor matrassen en van de houterige stelen maakte men rieken .De heidebloempjes gaven de mens honig en van de was in de honingraad werden kaarsen gemaakt.Er ging echt niets verloren( ‘info Wikipedia en gids voor de heide “)

27 reacties op “Paarsblauw schouwspel”

  1. ja die mooie tijd komt weer aan en ik zal er dan zeker ook weer op uitgaan , hier achter mij op de Westerheide
    die knapt weer op na enige jaren terug last gehad te hebben van het heidehaantje

    Liked by 1 persoon

  2. Zag dat elders ook al. Mooie scherpe foto.

    Liked by 1 persoon

  3. Heide… zo prachtig in beeld gebracht. Het doet me ernaar verlangen.

    Liked by 1 persoon

  4. Prachtig deze foto doet mij verlangen naar de heidevelden maar helaas zit het er nu even niet in om te gaan.

    Liked by 1 persoon

  5. Prachtig Marylou, de bloeiende heide is betoverend mooi.

    Liked by 1 persoon

  6. Een zalige foto. Waar heb je deze heide gevonden?

    Liked by 1 persoon

  7. lavendel is prachtig om zien en ruikt ook heerlijk!! mooie foto’s!!

    Liked by 1 persoon

  8. Ik vind lavendel ook heerlijk maar als je goed kijkt zie je dat, het geen lavendel is Jasmien maar blauwpaarse heide die momenteel in bloei staat..Ze kunnen wedijveren met elkaar om schoonheid.

    Like

  9. in de Keiheuvel zijn ook al struiken die in bloei staan!

    Liked by 1 persoon

  10. Prachtig als je door de heide kan fietsen/wandelen als die in volle bloei staat

    Liked by 1 persoon

  11. Klinkt aanlokkelijk. Als mijn benen het toelaten, moest ik binnenkort inderdaad maar eens ergens een kijkje nemen op de heide hier in de buurt.

    Liked by 1 persoon

  12. ja het is zeker goed dat dit blijft herdacht worden , en zo met al dat hoge bezoek krijgt het nog extra media aandacht , is enkel maar goed
    ik zie gelukkig veel jeugd bij deze gelegenheden

    Liked by 1 persoon

  13. This is so very beautiful ❤

    Liked by 1 persoon

  14. Wat een prachtige opname van de heide!

    Liked by 1 persoon

  15. Heb je mooi gedaan. De heide in detail

    Liked by 1 persoon

  16. prachtig om zien Marylou

    helaas niet in mijn buurt te zien

    prettige daq

    Liked by 1 persoon

  17. Heel mooi, Marlou!!
    Lieve groetjes, Anna 😀

    Liked by 1 persoon

  18. Mooi foto van heidestruik, op de Liereman maar het bezochte stuk was maar klein gedeelte dat vrij te bezoeken is, de grote heide is enkel te bezoeken met gids. Gisteren nog andere heide bezocht in Wortel Kolonie, een klein stukje maar ook mooi en in volle bloei.

    Liked by 1 persoon

    • Ik ben met gids geweest en geloof me,heb er weer heel wat van opgestoken.Had daarvoor al een heel grote wandeling alleen gemaakt en daar was alles ook helemaal paars.Deze week ga ik eens een kijkje nemen op de kesselde heide.Tof dat je hier reageert.De gids was verdwenen en ik heb dus mijn uitgeleend vlinderpotje potje niet terug gezien.

      Like

  19. Prachtig Marylou, werkelijk prachtig! Ik hoop er dit jaar ook aan toe te komen om de bloeiende hei te fotograferen.

    Liked by 1 persoon

  20. Ik heb er ook veel van opgestoken, maar het heel grote stuk heide hebben we niet bezocht die dag.

    i

    Liked by 1 persoon

  21. Een foto om echt bij weg te dromen… Het moet heerlijk zijn om door de heide te wandelen en naar al dit pracht te kijken… Je moet er wel vrolijk van worden. 🙂 Knap vastgelegd, Marylou!
    Fijne genietgroetjes, Heidi

    Liked by 1 persoon

  22. Mooi de bloeiende heide. Hier staat het lamsoor in bloei maar het is niet meer zoals het vroeger was. Hopelijk komt de bevloeiing van het Zwin met zeewater weer op gang na al werken die er in ’t Zwin zijn gebeurd de laatste jaren.

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

