Zomervlinder kruist mij pad

Dit is de Geometra papilionaria of zomervlinder die voorkomt in loofbossen en hoge zandgronden en ook in duingebied in België en Nederland.Het zijn vrij grote vlinders 40-50 mm met licht blauwgroene voorvleugels en 3 achtervleugels met 2 uit witte bestaande dwarslijnen.
Het is een nachtvlinder die tot de spanners behoort
De groene rups is stevig en gebocheld.De vlinder is meestal te vinden op de ruwe berk maar ook soms op de beuk..Ze vliegen in 1 generatie.De rups is zeer goedgecamoufleerd.De jonge rupsen overwinteren vrij op een takje maar verpoppen onder de grond.(info uit vlinders en rupsen Heiko Belmann)

13 reacties op “Zomervlinder kruist mij pad”

  1. Mooi beestje en uitleg Grts

    Liked by 1 persoon

  2. Het blijven mooie foto’s van de vlinders…deze nog nooit gezien in het echt.
    Fijne zondag

    Liked by 1 persoon

  3. Mooie vangst weer, Marylou. Ik kan me niet herinneren dat ik deze al eens heb gezien.

    Liked by 1 persoon

  4. Dit vlindertje zie je toch niet veel Marylou, ik heb het tot nu toe, nog maar 1x aan getroffen.

    Liked by 1 persoon

  5. volgens mij een heel bijzondere vondst Marylou

    Liked by 1 persoon

  6. een wel heel bijzondere vlinder Marylou

    prettige zondagavond

    Liked by 1 persoon

  7. mooi om die te treffen Marylou
    en zo mooi vast te leggen ook
    en een wijze les voor ons erbij
    fijne avond groet

    Liked by 1 persoon

  8. Dat is een speciaaltje Marylou.

    Liked by 1 persoon

  9. Deze vlinder heel bijzonder te zien. Mooie foto!

    Liked by 1 persoon

  10. wel een bijzonder exemplaar. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat er zoveel soorten vlinders zijn! Ik leer hier veel van je!

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

