Liefdesslot

Een liefdesslot is een slot waarmee geliefden symbolisch hun liefde betuigen. Het slot wordt meestal bevestigd aan een brug waarop de sleutel in de rivier wordt gegooid.

De oorsprong van de liefdessloten is onduidelijk: oude overleveringen komen uit Rusland, China en Servië. De recente rage rondom liefdessloten komt mogelijk door de Italiaanse roman “Ho voglia di te van Federico Moccia” uit 2006 en de verfilming uit 2007, waarin twee verliefde tieners een slot met hun namen bevestigen aan de Milvische brug te Rome.
Ik ken  het van het romantische Parijs waar bruggen langs de Seine vol hingen. Door het enorme gewicht de brug onveilig werd en dus alle sloen verwijderd werden .

Ook Antwerpen kende het fenomeen maar daar hebben ze het volgens mij goed opgelost. Overal langs de Schelde werden omheinigen,bruggen vol gehangen. De sloten werden met stukken omheing verwijderd en terug opgebouwd aan het Mas.

Rond de A van Antwerpen werd een hart gevormd en daarrond al de liefdessloten die men gevonden had.

Daar is geen gevaar om in te storten en zelf vind ik het geen slecht idee.
Alle dagen komen er sloten bij. Leve de romantiek in Antwerpen.

13 reacties op “Liefdesslot”

  1. Wat leuk! Dit wist ik niet. Volgende keer ga ik kijken.

    Liked by 1 persoon

  2. Dis ’n mooi idee.

    Liked by 1 persoon

  3. ja ik ken dit van de bruggen in Keulen en ook Amsterdam
    deze oplossing in Antwerpen vind ik een hele goede

    hier gister en ook nu weer een smerige miezer regen bbbrrrr
    ben blij met je lieve woorden over de foto’s van o.a Bonn

    nevelige groet

    Liked by 1 persoon

  4. een hartverwarmende foto Marylou

    prettige dag

    Liked by 1 persoon

  5. Dat is leuk Marylou, ik zou niet weten waar het hier zou kunnen zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Ook in Nederland kennen ze dat probleem.Meestal,hangen ze die hangsloten aan brugleuningen.op sommige plaatsen hebben ze al die sloten moeten doorknippen omdat het zo’n immens gewicht was zodat de veiligheid in het gedrang kwam In Amsterdam Utrecht en Rotterdam, Tilburg en Breda hangen er massa’s

      Like

  6. Kijk, dat is nog eens een mooie oplossing, zo gaan romantiek en veiligheid hand in hand samen.

    Liked by 1 persoon

  7. Idd het idee is leuk maar of ik er een op zou hangen ???

    Liked by 1 persoon

  8. De jeugd mag dromen ja
    Ze zouden de sleutel moeten bijhouden en het slot verwijderen als ze gescheiden zijn
    Er zouden er niet veel meer hangen
    Mooie foto

    Liked by 1 persoon

  9. Leuk die sloten aan de brug. Wist niet dat ze die nu ook in Antwerpen hebben. Ik zag het voor het eerst in Dublin.

    Liked by 1 persoon

  10. This is so nice! 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Ahhh nu weten de liefdeskoppels waar ze aan toe zijn tenminste. Lijkt me zo rot weggezaagd te worden

    Liked by 1 persoon


Geef een reactie

